woensdag 13 augustus 2014

Dag 16

Gisteren, dag 15, was voor mij tot nu toe het ergst. Heel veel last van jeuk en branderigheid waardoor ik maar weinig heb kunnen slapen. In de nacht heb ik daarom een doekje met koud water (erg nat) op m'n gezicht geplaatst voor de verkoeling. De huid kwam al gauw tot rust, zo snel zelfs dat ik met het doekje op m'n gezicht in no-time in slaap ben gevallen. Dit is echt een aanrader voor diegene die ook snakken naar verkoeling.

Toch dacht ik er even aan om de dermatoloog te bellen voor advies of voor een ander middel tegen het branderig gevoel en de jeuk. Maar heb hiervan afgezien. Tja, je mag best een keer een dag hebben dat het flink tegen zit en als gisteren zo'n dag was, well so be it!

Ik zal proberen het gevoel van jeuk en branderigheid in het kort te omschrijven omdat ik denk dat hierover wel vragen zullen komen. Wel, je huid voelt de gehele dag branderig aan, ook 's nachts. Alsof het letterlijk in brand staat, alsof je uren met je gezicht in de felle zon heb liggen bakken, alsof je met je gezicht te dicht bij het kampvuur hebt gestaan, alsof je gezicht aan een nucleaire ontploffing is blootgesteld, enz. De branderigheid komt natuurlijk door de chemische werking van de Efudix crème die de 'slechte' huidcellen dood maakt. Ik wist dit van te voren en dat neem ik dan maar voor lief. En dan die vervelende jeuk. Hier en daar voel ik dat de huid is opgezwollen, niet erg zichtbaar maar toch dat de huid strakker aanvoelt tijdens gezichtstrekkingen zoals bij het lachen, fronzen, niezen en zelfs bij voedsel happen is dit duidelijk voelbaar. De crème werkt dus in op de huid waardoor het gevoelig is geworden en daardoor is gaan jeuken. Sinds gisteren en vandaag is de huid ook gaan verschilferen wat een teken is dat dode huidcellen worden afgestoten als gevolg van de behandeling. Hierdoor worden goeie nieuwe cellen aangemaakt en dit helingsproces kan ook mede de oorzaak zijn van de jeuk. Zoals een wondje jeukt is dat vaak een teken van genezing. Het branderig gevoel is zeker niet prettig maar best verdraagbaar. Het is de jeuk waar ik het meeste last van heb, te meer omdat het op je gezicht is. Je neigt die jeukerige plekjes even aan te tippen, maar mijn verstand zegt dat je dat maar beter moet laten. Je wordt er soms wel gek van dus af en toe heel zacht aanraken helpt ook wel een beetje. Toch is afkoeling van de huid naar mijn mening de beste remedie voor verlichting. Ik gebruik hiervoor mijn hand-ventilatortje of zoals eerder gezegd een koud nat doekje over m'n gezicht tijdens het slapen. Als je de hand-ventilator uitzet merk je gelijk hoe erg je huid gloeit. Het natte doekje over m'n gezicht gebruik ik natuurlijk niet vlak nadat ik de crème heb opgesmeerd maar pas uren erna.

Vandaag is het 'dag 16', met nog meer verschilveringen van de huid. Ik ben nog geen 2,5 week bezig met de behandeling en merk nu wel dat de huid niet veel erger wordt. Heb daarom het vermoeden dat opsmeren misschien geen verdere resultaat zal opleveren maar wil de 3 weken van opsmeren wel volmaken. Dat zou betekenen dat ik aanstaande zondag kan stoppen. Dat is dus nog 4 dagen te gaan. Het opbrengen van de crème is nog steeds geen pretje vanwege de gevoeligheid van de huid en wat ik sinds vandaag ook merk is dat de crème niet zo snel meer intrekt, misschien vanwege de dode huidcellen.

De foto's hieronder zijn genomen gisterenochtend 12 augustus in de badkamer nog vóór het opsmeren van de Edufix crème. Als je goed kijkt zie je duidelijk het verschilferen van de huid met name rond het gebied van de slaap en voorhoofd. Het zijn wel kleine schilfertjes, dus geen vellen zoals na een zonnebrand. Het verschilferen heeft zich vandaag nog verder uitgebreid naar mijn voorhoofd. Het branderig gevoel, de jeuk en strakke huid is nog steeds het meest vervelende van alles.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten